Winkeliers dreigen volgende jaar meer kosten te krijgen door Fintech ondernemingen die met nieuwe betaalmethoden de Nederlandse markt betreden. Voor technologiebedrijven zoals Paypal, Apple Pay en Google zal het mogelijk worden de eigen betaaldienst aan te bieden aan Nederlandse consumenten waardoor het gebruik van pinpas betalingen naar waarschijnlijkheid significant zal teruglopen.
Detailhandel Nederland geeft aan dat de relatief lage kosten van “pinnen” momenteel een gunstig effect heeft op het aantal betalingen wat per pin word voldaan. Dit komt mede door diverse branche gestimuleerde acties zoals; Klein bedrag pinnen mag. Momenteel word er zelf meer met pin betaald dan met contant geld. En dit is een goed iets. Pinnen is namelijk niet alleen veiliger, maar ook voordeliger.
Een nieuw probleem is echter dat door de komst van buitenlandse Fintech ondernemingen nu minder mensen zullen gebruik zullen maken van PIN. Omdat buitenlandse Fintech bedrijven klanten vaak gebruik laten maken van een (white-label) Creditcard zal het aantal betalingen met creditcards naar verwachting snel stijgen.
Voor ondernemers kan dit een probleem vormen aangezien de kosten van een creditcard transactie fors hoger liggen dan een pinpas transactie.
Ondernemers zijn er dan ook huiverig voor direct of indirect voor deze kostenverhoging op te draaien. In de praktijk is het namelijk lastig gebleken de hogere transactiekosten van creditcard betalingen direct door te berekenen naar de klant. Naar verwachting zullen ondernemers dan ook de prijzen gaan verhogen om de gestegen kosten te compenseren.